Slackline intézményeknek

A slackline a fizikai és szellemi állapotra gyakorolt igen kedvező hatásai, valamint közösségépítő jellege miatt számos intézményben megállja a helyét nemcsak önmagában, de kiegészítő sportként is. Az oktatási intézményektől a tánc- és jógatermeken át a fitneszklubokig és kalandparkokig rengeteg helyen használható. Egy slackline megvásárlása ráadásul minimális befektetést jelent más eszközök beszerzési költségeihez képest, viszont pozitív hatásai felbecsülhetetlenek

picture_slackrack_01

Slackline-ozás közben felfrissül a test, lecsendesedik és rendeződik az elme, kitisztulnak a gondolatok… Szerinted is úgy hangzik, mint egy rekreációs tevékenység, ami kifejezetten a rövid munkahelyi pihenők idejére lett kitalálva?

Sajnos Magyarországon az ilyesminek nincs túl nagy hagyománya. A pihenők leginkább arról szólnak, hogy bedobsz egy kis nasit, leöblíted kávéval, esetleg elszívsz 1-2 szál cigarettát, és mész vissza a monitor elé görnyedni… Nem hangzik túl üdítően, igaz? A jó hír viszont, hogy ezen lehet változtatni.

Külföldön, ha nem is bevett szokás, de terjedőfélben lévő gyakorlat, hogy a munkáltatók helyi mozgás- és rekreációs lehetőséget biztosítanak a munkavállalóiknak a napközbeni munkavégzés során felgyülemlett feszültség levezetésére. Erre a slackline kiváló lehetőséget jelent, mivel nincs nagy helyigénye, nem igényel semmilyen különösebb előkészületet, bármikor elkezdhető és abbahagyható, nem is különösebben költségigényes – mégis pont azt nyújtja, amire egy dolgozónak a mindennapi feszültségoldáshoz és a gyors kikapcsolódáshoz szüksége lehet.

A Gibbon Slacklines Slackrack nevű eszköze akár beltéren is használható – tegyétek ki a folyosóra vagy a pihenőszobába, és sétáljatok rajta pár métert, ha nagy a káosz a fejetekben vagy puskaporosra fordult a hangulat.

Slackrack 300

Slackline iskoláknak

A magyar törvényi előírások az általános iskolásoknak heti 5 testnevelés órát szabnak meg kötelező jelleggel – ez a nemrégiben bevezetett szabályozás alaposan feladta a leckét azoknak az intézményeknek, akik tartalmasan, a gyerekek javát szolgálva szeretnék ezt a heti 5 órát megtölteni játékkal, testedzéssel, no és persze nem utolsósorban neveléssel. Nagy adag kreativitást követel meg a jó testnevelő tanártól az a feladat, hogy a klasszikusok: a kidobós, az iskola körbefutása és a guggolások és felülések mellett milyen egyéb tevékenységekkel tölthené meg az órákat, hogy azok szórakoztatóan, mégis tartalmasan, a gyerekek javát, testi-lelki egészségét szolgálva teljenek – és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy ezt nem kiscsoportos oktatás keretében, hanem 30-40 fős osztályoknak kell biztosítani.

A slackline kiváló megoldást nyújthat a fenti probléma áthidalására, mert:

  • nem igényel speciális előképzettséget sem a tanártól, sem a diákoktól
  • bármelyik iskolában megoldható a használata bel- és kültéren egyaránt
  • fejleszti a legalapvetőbb emberi képességeket: a koncentrációt, a kitartást és az egyensúlyozó-képességet
  • miközben változatos feladatok végezhetők rajta, amiket a legélénkebb nebulók sem fognak egyhamar megunni
  • a fizikai egészség mellett a szellemet is fejleszti
  • összekapcsolható más gyakorlatokkal
  • gyorsan fel- és leszerelhető, ezért nem vesz el sok időt az órából az előkészítés és az elpakolás
  • egyszerre több tanuló figyelmét is képes lekötni
  • megfelelő használat és odafigyelés mellett a klasszikus sportsérülések (húzódás, ficam, zúzódások, törések) esélye minimálisra csökkenthető

Többéves slackline-nal való foglalkozás és több tucat rendezvény után is biztosan állíthatjuk: a gyerekek 99%-a odavan a slackline-ozásért. Kézenfekvő, hogy ezt az oktatási intézmények tudják a legjobban kihasználni – kedves testnevelő tanárok és iskolaigazgatók, ne habozzatok élni a lehetőséggel!

Slackline kórházaknak

A slackline mint rekreációs eszköz használata kézenfekvőnek tűnik rehabilitációs, gyógyító célokra – és a gyakorlat mégis azt mutatja, hogy egészségügyi intézményeink nem aknázzák ki kellőképpen ennek a sokoldalú sportnak az áldásait. Pedig sokszáz betegséget ismerünk, ahol a központi idegrendszer sérülései vagy a végtagokat, mozgatóizmokat érintő sérülések mozgáskoordinációs problémákat okoznak, amikre a slackline több okból is megoldás lehet:

  • Fizikai oldalon megerősíti a gyenge vagy sérült izomzatot.
  • Idegi oldalon segít a mozgást koordináló izmok, ízületek, idegek munkájának összehangolásában.
  • Lelki oldalon pedig segít a betegnek rendezni a gondolatait, fejlszeti az állóképességet és az akaraterőt, kitartóvá tesz, a mozgás közben felszabaduló endorfin révén boldogabb és pozitívabb közérzetet biztosít, illetve megteremti azt a fókuszáló képességet, ami meggyorsítja a rehabilitáció és a felépülést.

A slackline mint a gyógytorna része kiválóan illeszkedhet tehát mind a magán, mind az állami egészségügyi intézmények rehabilizációs programjaiba, sőt, akár az otthoni felépülés során is nagy hasznát vehetik a lábadozó, gyógyuló beteget mint vény nélkül kapható életérzés.

gibbon_kids

Minden gyerek imád játszani, kiváltképp ha ezt olyan helyen teheti meg, ahol minden egy helyen van a tökéletes szórakozáshoz. Szivacsborítású padló: stimmel. Millió színes játék: oké. Trambulin: kipipálva. Mi kellhet még? Hát persze, hogy a slackline!

Rendezvényeken, gyermek- és sportnapokon szerzett tapasztalataink alapján biztosan állíthatjuk: a vicces, ide-oda mozgó rugalmas heveder minden gyerek fantáziáját megmozgatja legalább annyira, hogy kipróbálja, milyen is slackline-on állni. Van, aki azonnal ugrálni akar rajta, van, akinek megvan a türelme az egyensúlyozás gyakorlásához, vannak, akik, mint a verebek, egymás mellett ücsörögve beszélgetnek rajta – de a lényeg, hogy senkit sem hagy hidegen a dolog!

A szórakozás mellett nem mellékes az a rengeteg pozitívum sem, amit a slackline az egészen picit gyerekektől a kamaszokig mindenkinek nyújtani képes:

  • fejleszti az egyenúlyérzéket
  • segít a koncetrációképesség kialakításában
  • átmozgatja a tornaórákon méltatlanul elhanyagolt mélyizmokat
  • színesíti a gyerekek mozgáskultúráját

Ezért biztosan állíthatjuk, hogy egy játszóházban nemhogy kuriózum, de alapkellék kellene, hogy legyen minimum egy, de inkább több slackline.

gibbon_slacki

Napjainkban egyre divatosabbak a kalandparkok. Pár éve még kuriózumnak számított, hogy az egész család felkerekedett, és meglátogatta az ország távoli szegleteiben fellelhető néhány kalandpark valamelyikét, manapság azonban már bevett hétvégi program az ilyesmi, és nem is kell érte messzire menni, hiszen majd’ minden megyében fellelhető egy-egy ilyen létesítmény.

Ha pedig kaland, akkor ki ne maradjon a slackline! Szerencsére a magyar parkok bevállalósak, és már több helyen is találkozhatsz Gibbon slackline-okkal a kínálatban:

  • Sobri Jóska Élménypark, Kislőd
  • Római Kalandpark, Budapest
  • És Magyarország egyetlen fedett kalandparkjában, az Exbox-ban is megtalálhatók voltunk több slackline-nal is, amíg a park idén tavasz végén be nem csukta kapuit – remélhetőleg csak ideiglenesen.

Úgyhogy kedves kalandpark-üzemeltetők és -tulajdonosok, láthatjátok: a slackline teljesen kompatibilis a drótkötélpályával és a tambulinokkal. Egész napos móka az egész családnak!

gibbon_dancer

A tánc legalább annyira a finom mozdulatok és az egyensúly művészete, mint amennyire kemény fizikai erőkifejtést igénylő testmozgás. Mindezen jellemzőiben szoros rokonságot mutat a slackline-nal, amit (nem helyesen, de a mozgáskultúrára némileg utalva) kötéltáncnak is szoktak nevezni.

Bár a slackline és a kötéltánc valójában két külön műfaj az egyesúlyozás művészetén belül, azért az biztosan elmondható róla, hogy rendszeres gyakorlása fejleszti a mélyizomzatot, a finom motoros képességeket, tudatosabbá teszi a test és a végtagok mozgását a legapróbb mozdulatokig, illetve az éberséget, a koncentrációt, a mozgásban való elmélyülést is nagyban segíti – ezek csupa olyan jellemzők, amik egy táncosnak is nagy hasznára válnak.

Táncosok, táncstúdiók ezért kiválóan alkalmazhatják a slackline-t kiegészítő edzésként – a változatosság és az élmény garantált, és természetesen a feljebb felsorolt hatások sem maradnak el.

gibbon_yogaslacki

A slackline mint egyensúlyozáson alapuló sport az évekk során sok pozíciót kölcsönzött a jógából. Olyannyira, hogy mára a slackline egy külön ágává vált a yoga slackline, amikoris különféle jógapózokat kell felvenni és megtartani a slackline-on vagy annak segítségével, használatával.

Külföldön ezért egyáltalán nem ritkaság, hogy jógastúdiókban slackline-nal találkozhat az ember, de még az sem, hogy külön yoga slackline foglalkozásokat is tartanak. Úgyhogy kedves jógastúdió-tulajdonosok, üzemeltetők, vezetők és edzők, mindenképpen csak javasolni tudjuk, hogy tegyetek próbát a yoga slackline-nal – garantáltan színesíteni fogja mind az órarendeteket, mind a látogatóitok hangulatát. Ízelítőnek nézzétek meg az alábbi rövid videót!

slackline_fitness

Slackline-ozni nem tűnik sem bonyolult, sem megerőltető dolognak. Az ember felpattan a kötélre, jön-megy rajta pár percet, mosolyogva ugrál rajta néhányat, aztán leszáll, és mint aki jól végezte dolgát, hazamegy. Hát… Szép elképzelés, csak a valósághoz nem nagyon közelít.

Aki valaha is próbált a slackline-on 2 másodpercnél tovább megmaradni, nemcsak arról számol be, hogy ez iszonyú nehéz, hanem arról is, hogy remegnek a lábai. Nemcsak közben, hanem még utána is. Nagyon sokan jönnek vissza az első alkalom után, és mesélik el, hogy több napig izomlázuk volt a slackizéstől – ami nem is csoda, mert a slackline-ozás olyan mélyizmokat mozgat meg, amiket az elterjedtebb edzésformák (futás, kerékpár, aerobic) során nemigen kell használnunk. Ráadásul ezekben az izmokban az erőkifejtés koncentrált, ami gyakorlatilag azt eredményezi, hogy az izmok folyamatosan megfeszített állapotban vannak. Ezek után az lenne a csoda, ha nem jelentkezne izomláz.

Mindezek miatt a slackline nagyszerű kiegészítő edzés lehet bármilyen edzőtermi állóképességi, kondícionáló vagy izomfejlesztő edzésforma mellé – és még szórakoztatóbb is, mint a hagyományos mozgásformák, mert akkora koncentrációt igényel egy-egy gyakorlat végrehajtása, ami mellett nehéz megunni ezt a sportot. Ami külön jó benne, hogy mindenki a saját képességeinek megfelelően, a saját tempójában haladhat anélkül, hogy az az edzőtől speciális odafigyelést vagy a gépek átállítását igényelné.

A gyakorlati alkalmazást a Slackrack nevű eszköz hivatott megkönnyíteni: ez egy olyan állvány, melynek segítségével a heveder kis helyen, akár beltéren is biztonsággal megfeszíthető és használható – akár csoportos órákon is! Mindent összevetve: a slackline ideális edzőtermi eszköz. Újdonságértéke miatt még a legmegrögzöttebb fitneszőrültek és trendlovagok is bolondulni fognak érte.

slackrack300 (1)

gibbon_niki

A slackline nemcsak önálló, hanem kiegészítő sportágként is hihetetlenül sokoldalú “mellékhatásokkal” bír, amik – bár elsőre nem nyilvánvaló, de – óriási előnyt adnak a slackline-t az edzéstervükbe iktató sportolóknak a hagyományossabb edzésmódszereket választó társaikhoz képest. Ilyenek például:

  • az egyensúlyérzék és a finommotoros képességek tudatos fejlesztése
  • a konentráció- és fókuszálási képesség megteremtése
  • azon mélyizmok edzése, melyek más módszerekkel nem vagy alig hozzáférhetők

Az egyensúlyérzék azokban a sportágakban is óriási előnyt jelent, amikben ez elsőre nem tűnik nyilvánvalónak. A testsúlyáthelyezés művészete a fal- és sziklamászás esetében közismerten nélkülözhetetlen képesség, de az atlétika, a foci és akár a vízi sportok esetében is hatalmas előnnyel indul az, aki képes hirtelen irányvávltásokra anélkül, hogy ez jelentős sebességcsökkenést vagy koncentrációvesztést okozna.

Az összpontosító-képesség kérdése a versenysportban jellegzetes és csaknem mindenkinél felmerülő probléma: azok a versenyzők, akik képtelenek figyelmüket és energiáikat versenyszituációban egy adott célra összpontosítani, hiába vannak kirobbanó formában, hiába rendelkeznek a sikerhez szükséges minden képességgel, edzettséggel és felkészültséggel, nem fognak tudni kiemelkedő eredményt produkálni. Ezen a problémán segíthet, ha a versenyző képes elvonatkoztatni a külső környezettől és tényezőktől, és önmagára összpontosítani – a slackline ehhez kitűnő segítséget jelent.

A mélyizmok edzése nemcsak a sportolóknak, de bármilyen “mezei halandónak” is kiemelten fontos, mivel ezek azok az izmok, amik oroszlánrészt vállalnak a gerincoszlop tartásában, felelősek a jó testtartásért, és szinte minden mozdulatnál használjuk őket. Erősítésükkel ráadásul a sportolók bármilyen más edzés, mozgásforma hatékonyságát is növelhetik.

Ha mindezek után még kérdéses, miért kellene minden sportegyesületnek legalább heti két slackline-edzést beiktatnia, még mindig nem beszéltünk arról, milyen hihetetlenül szórakoztató mozgásról is van szó.

gibbon_icon_contactÍrj nekünk!

 

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Tárgy (kötelező)

Üzenet

File-küldés

Üzenet

Írd be amit látsz: captcha

Amennyiben felkeltettük az érdeklődésedet, vedd fel velünk a kapcsolatot az info@gibbon-slacklines.hu e-mail címen vagy a +36 70 384 6448 telefonszámon (Szücs László Péter), ahol igyekszünk minden felmerülő kérdésedre választ adni.