Első lépések

Ruházat

Slackline-ozáshoz mindig kényelmes ruhát viselj: olyat, ami nem túl szűk és nem is túl bő – legalábbis nem annyira, hogy ez akadályozzon a szabad mozgásban. és jól érzed benne magad. Waterline-hoz fürdőruha használata nem kötelező, de (törvényi és egyéb okokból) erősen ajánlott. 🙂 Sokan kérdezik, hogy cipőben vagy anélkül kell-e szlekizni. Nos, mezítláb fantasztikus érzés a kötélen sétálni, sokkal jobban lehet érezni a slackline minden rezdülését a talpad alatt, de megvan a kockázata, hogy lelépéskor belelépünk valamibe; illetve trickline-ozáskor kifejezetten fájdalmas lehet mezítláb ugrálni a slackline-on, és egy-egy ugrás után nehezebb jól kötelet fogni. Ezért trickline-ozáshoz mindenképpen ajánlott cipőt húzni. Ha pedig cipő, akkor annak a talpa legyen teljesen lapos és egyenes, hogy a lehető legnagyobb felületen tapadjon a kötélhez, és könnyebben meg tudod tartani az egyensúlyodat. Fontos, hogy a cipőd ne legyen se nagy (mert az nem tartja rendesen a bokádat), se kicsi (mert az iszonyú kényelmetlen), és végképp ne legyen drága, mert a rendszeres slackline-ozás bizony megviseli a csukát! Kezdésnek a legjobb és leggazdaságosabb megoldás, ha beszerzel a sarki kínaiban egy ezer forintos mezei tornacipőt – aztán majd rájössz, hogy félévente úgyis cserélned kell. Ajánlott még egy boka- és lábszárvédő, de legalábbis egy magas szárú vastag zokni beszerzése és használata, mert bizonyos gyakorlatok eléggé meggyötörhetik a lábszáradat.

picture_classic_01

Ne légy rest bemelegíteni!

Mint minden sportnál, a slackline-ozás előtt is nagyon fontos, hogy alaposan átmozgasd az izmaidat és ízületeidet, hogy azok bemelegedjenek, rugalmasabbá váljanak, így elkerülhetők a hirtelen mozdulatokból fakadó izomhúzódások és -szakadások. A trickline-ozásra ez hatványozottan vonatkozik, mert a dinamikus trükkök egymásutánja még edzett izomzat esetén is nagy terheléssel jár, és nagyon kellemetlen izomfájdalmakat okozhat, ha rendszeresen bemelegítés nélkül fogsz hozzá slackizni. Sokan szeretnének egyszerűen rápattanni a hevederre, de hidd el, rendesen igénybe vesz! A sérülések elkerülése végett mindig szánj néhány percet bemelegítésre, és jól mozgasd át mindenedet a lábujjadtól a fejed búbjáig és vissza.

Kezdd okosan!

A heveder a rögzítési pontokhoz közelebb feszesebb, ezért célszerű a kötél valamelyik végén kezdeni a gyakorlást. A racsnira mindig figyelj: sose lépj rá! A kezdeti lépések (mi is így tanultunk slackizni, talán Neked is beválik):

    1. Állj a slackline mellé, azzal párhuzamosan!
    2. Tedd fel a hevederhez közelebbik lábad a kötélre úgy, hogy minél nagyobb felületén feküdjön a talpad rajta.
    3. Nézz ki egy minél távolabbi pontot a kötélen vagy annak vége felé! Ne a lábad elé nézz! Ha ezt nehéz észben tartanod, gondolj arra, hogy ahová igyekszel, oda kell nézned: ha a földre igyekszel, nézz nyugodtan a lábad elé, de ha messzebb szeretnél jutni a slackin, próbáld azt a pontot “szuggerálni”, ahová el szeretnél jutni. Az lesz a fókuszpontod, és ha ahhoz képest próbálsz egyensúlyozni, sokkal könnyebb dolgod lesz.
    4. Emeld fel a kezed behajlítva a vállad magasságában. Ne rúdként használd a karjaidat, hanem lazán könyékből, csuklóból mozgatva egyensúlyozz velük.
    5. Tartsd egyenesen a hátad,  és egy határozott lendülettel terhelj a kötelén lévő lábadra, kicsit rogyasztva azt! Használd az egész tested, hogy megtaláld és megtartsd az egyensúlyod! Ha sikerült megtartanod, próbálj meg átlépni az egyik, majd a másik lábadra! Fontos, hogy ne kacsázz, hanem egyenesen lépkedj!
    6. Próbálj mindig csak egy tyúklépésnyit előre haladni, azaz mindig közvetlenül az egyik lábaddal a másik elé lépj! Ha az egyik lábadon meg tudod tartani az egyensúlyod, lassan terhelj a másik lábadra, mindvégig a fókuszpontot nézve!
    7. Ha nem sikerül megtartani az egyensúlyodat, ne ugorj le vagy rugózz bele a kötélbe, mert az érkezésnél könnyen félreléphetsz, és kificamíthatod a bokád. Inkább törekedj arra, hogy óvatosan lelépj le a slackline-ról. Így sem az izmaidat, sem az ízületeidet nem fogod annyira megterhelni, és minimálisra csökkentheted a balesetveszélyt.
    8. Dolgoztasd meg mindkét feled, és gyakorold a felszállást a “gyengébbik” oldaladdal is!

 

 

Lazíts, koncentrálj, gyakorolj türelmesen és kitartóan!

A slackline-ozásba rengeteg ember úgy kezd bele, hogy már rögtön az elején meg akarja mutatni, hogy ő a “Jani” és, hogy ő az első alkalommal végigmegy, sőt végigszalad a slackline-on. Azt javasoljuk, erről mondj le (legalábbis az első alkalommal mindenképpen). Nagyon könnyen félre lehet lépni az ilyen kísérletek alkalmával. Légy türelmes, és arra törekedj, hogy megtanulj egyensúlyozni. Eleinte ne a távolság, hanem az idő legyen a fő “ellenfeled”: ne arra törekedj, hogy nagy távokat tegyél meg, hanem hogy minél tovább tudj fent maradni a slackline-on. Figyelj a tartásodra, zárj ki minden külső tényezőt, és csak a fókuszpontodra és a tested mozgására koncentrálj! Lélegezz mélyeket! Kerülj egyensúlyba! Nem egyszerű ezeket egyetlen pillanatba sűríteni, de ha kitartóan gyakorolsz, hamarosan ráérzel a slackline-ozás ritmusára.

Javaslataink nem a tankönyvekből valók, hanem sok-sok slackizés, egy csomó pozitív és néhány negatív élmény alapján gyűjtöttük össze a legfontosabbakat, amiket minden slackisnek és slackline-ozni vágyónak tudni érdemes. Egyébként mi magunk is rengeteget profitálunk a hasonló jó tanácsokból, ezért ha tudsz nekünk bármi hasznos vagy érdekes infóval, tapasztalattal, véleménnyel szolgálni, ne habozz megosztani tudásodat velünk és a többi lelkes slackdiákka! Keress minket a Kapcsolat oldalon megadott elérhetőseink bármelyikén!

 picture_trickline_01