Mi a slackline?

Te is találkoztál már a fák között kifeszített, alig pár centiméter vastag, ruganyos kötélen ugráló városi “majmócákkal”? Te is értetlenül nézted, hogyan képesek megcsinálni azokat az észvesztően látványos trükköket, amitől a parkokban békésen andalgó járókelőknek is muszáj legalább egy pillanatra megállni, hogy összeszedjék a leesett állukat? Gondoltál már arra, hogy te is megpróbálkoznál ezzel a ma Magyarországon még alig ismert, de világszerte egyre népszerűbb sportággal, amit történetesen slackline-nak hívnak? Ha ezek közül bármelyik kérdésre igen a válaszod, olvass tovább, és minden kiderül…

A slackline története

A slackline egy látványos és szórakoztató, mégis komoly koncentrációt igénylő sport. Újdonságértéke és különlegessége mellett azonban képességfejlesztő, személyiségfejlesztő hatása sem mellékes. A sportág kialakulása 1978 körülre tehető, amikor kreatív sziklamászók kifeszítettek pár nylon kötelet, és elkezdtek sétálgatni rajta. Senki nem tudja, hogy elsőként ki kezdte el csinálni, de az biztos, hogy a sziklamászás és a slackline kéz a kézben járt.

gibbonslacklinescom_highline_03

Időközben a sportnak több ága is kialakult: tricklining, waterlining, longlining, highlining, yoga és freestyle slacklining. A tricklining számít a többi ág alapjának, mert a hevedert szinte bárhol kifeszíthetjük, például két fa közé. Itt nem a magasság számít, sőt épp elennkezőleg: alacsonyan kifeszített hevederen lehet biztonsággal gyakorolni a trükköket. A waterlining attól különleges, hogy víz felett csinálják, ebből fakadóan nagyobb a mókafaktor, ráadásul ha nem jön össze a trükk és leesnénk, az sem fáj annyira, mintha ugyanez a föld fölött történik velünk. A longlining és a highlining már komolyabb műfajnak számítanak: az előbbinél minél hosszabban, az utóbbinál többméteres magasságban kifeszített slackline-on sétálnak át a bátor próbálkozók. Magasban nem árt a biztonsági heveder, mert itt a leesés akár halálos is lehet. Éppen ezért a highlining már haladó műfajnak számít, ellenben a tricklining-gal, amibe akár teljesen kezdő, sem egyensúlyi, sem más sportot korábban nem űző személyek is belekóstolhatnak. A yoga slackliningnál nem meglepő módon különféle jóga pózokban próbálnak megállni a sportolók a hevederen; a freestyle (vagy más néven rodeo) slacklining-nál pedig kifejezetten egyensúlyozást lehet gyakorolni, fejleszteni egy extrém rugalmas kötélen.

gibbonslacklinescom_trickline_05

A slackline fiziológiája

Az egyensúlyérzék fejlődése és a koncentráció fokozása minden emberre jótékony hatással van, ezért a slackline mind önmagában, mind kiegészítő sportágként is alkalmazható. Olyan nincs, hogy nincs valakinek egyensúlyérzéke. Maximum nem olyan szintű, ezért fejlesztésre szorul. Szerencsére az egyensúlyérzék egész életünkben fejleszthető, ezért az egyensúlyi sportágak gyakorlása minden korosztálynak a javára válik – sosem késő belevágni. A lényeg a tökéletes egyensúly megtalálásában és a koncentrációban rejlik! És a legjobb az egészben, hogy erre bárki képes lehet!

GIB_work_1800x898_2-09

Ahhoz, hogy teljesíteni tudd a magad elé kitűzött célokat – legyen az akár a látványosabbnál látványosabb trükkök elsajátítása, a távolság vagy a magasság legyőzése, esetleg a víz fölött “szörfözés” Hawaii partjaira repítő élménye -, két dolgot kell legyőznöd: a kötelet és önmagadat. És nehogy azt hidd, hogy az előbbi a nehezebb!

slackline

Tapasztalatok alapján az első próbálkozás még a rendszeresen sportoló, jó fizikai kondícióban lévőknek is meglepetésszerű élményt okoz. A kezdő slackline-osok általában napokig izomlázra panaszkodnak az egész testükben. Ez a látszólag könnyed sétálgatás a kötélen alaposan igénybe veszi teljes izomzatunkat. Nevezzük ezeket most “egyensúlyozó-izmoknak”: azokról a mélyizmokról beszélünk, amik slackline-ozás közben a helyes és biztos tartás érdekében gyakorlatilag folyamatosan dolgoznak.  A slackline-t használhatjuk gyógytorna képen is, mivel többlet terhelés (súlyok) nélkül, tested természetes mozgásán keresztül épít, de mielőtt bele kezdenél konzultálj kezelő orvosoddal. 

Szerencsére a fizikai nehézségek pár hét alatt legyűrhetők, és amint elsajátítod a slackline-hoz elengedhetetlen tartást és mozgást, onnantól már „csak” rajtad áll, milyen célokat tűzöl ki magad elé.

image001

A slackline lélektana

Ez a sport nem működik a nélkül, hogy oda ne figyelnél. A kitűzött cél elérése nem sikerül, ha nem vagy teljesen ott, abban a pillanatban, se előbb, se később. Neked kell megcsinálnod és ez nem megy anélkül, hogy ki ne zárnál mindent és magadra figyelnél. Amikor a hevederen vagy az csak a te pillanatod!

A legnagyobb kihívás önmagad legyőzése. Aki ugyanis komolyan veszi a slackline-ozást, nem kerülheti meg azt a pontot, amikor észreveszi: a felszínes koncentráció már nem elég, minden idegszáladdal magadra kell fókuszálnod. Ha nem így teszel – pillanatok alatt lepotyogsz a kötélről. Egyetlen felesleges mozdulat, egy pillanatnyi bizonytalanság vagy apró figyelemkiesés, és máris teljesen kibillensz az egyensúlyodból.

gibbonslacklinescom_highline_10

A slackline-ozás tehát a fizikai kondíció megszerzése mellett tudatos, koncentrált jelenlétet követel, melyhez nyugodt légzés és a környezeti tényezőket, valamint a belsőnkben dúló érzelmi káoszt figyelmen kívül hagyni képes összpontosítás szükséges. A slackline-on csakis magunkra, a saját belső békénkre és magabiztosságunkra számíthatunk. Ez adja a slackline-ozást leíró képlet másik felét, a lélek egyensúlyát.

A slackline közösség

A slackline nagy előnye a fizikai és lelki állóképesség fejlesztése mellett, hogy megtapasztalhatjuk, milyen egy igazán színes és laza közösséghez tartozni. Mindeközben egy olyan sporttal tölthetjük a szabadidőnket, ami kitartásra, küzdelemre és türelemre tanít. Hiszünk abban, hogy abból az „útravalóból”, amit a slackline nyújt, bárki erőt meríthet a mindennapok kisebb-nagyobb küzdelmeihez, és annak a tartásnak köszönhetően, amit a sport és a közösséghez való tartozás érzése ad, könnyebben lendülhet túl a nehézségeken.

A Gibbon Slacklines Magyarország folyamatosan bővülő csapata több éve dolgozik a sport népszerűsítésén és a fenti életfilozófia minél szélesebb körben való elterjesztésén. A csapat célja, hogy a sportág megkedveltetésén túl felépüljön egy olyan közösség, ahol bárki részese lehet a slackline-élménynek és életérzésnek.

Az elmúlt években számos rendezvényre hívtak minket a fesztiváloktól az iskolai sportnapokig. Ha szeretnéd, hogy átadjuk ezt az életérzést akkor keress minket és mi elvisszük nektek a SlackLife4ever életérzést 🙂1545785_616622745077967_1794111430_n