Tanulj trükköket!

Fokozatosság

Mielőtt nekilátsz egy-egy új trükk megtanulásához, mindig gondold át, hogy honnan indulsz, azaz mit tanultál és mit tudsz eddig. A balesetek elkerülése végett fontos, hogy betartsd a fokozatosság elvét: ne akarj hirtelen túl nagyot előrelépni, és ne erőltess túl sokat egy trükköt.

trickline_01

Változatosság

Ha nagyon nem boldogulsz egy mozdulattal vagy kombóval, kezdj bele egy másikba! Ez egyrészt felfrissít, másrészt pedig minden gyakorlat megtanulása hozzátesz a tudásodhoz, és lehet, hogy ha kisebb szünet után újra visszatérsz az eredetileg tanult trükkhöz, már sokkal könnyebben fog menni.

Utánajárás

Érdemes az éppen kiszemelt trükknek utánanézni, hátha van egy bemutató videó róla az interneten. Megkérheted azokat a slackline-os ismerőseidet, akik már vágják a témát, hogy mutassák meg / segítsenek elmagyarázni, hogyan kell csinálni az adott mozdulatot. Lehet, hogy ők is ugyanazzal a problémával szembesültek a tanuláskor, mint Te, és egy csomó időt és energiát megspórolhatsz magadnak, ha az ő tanácsaikat is figyelembe veszed gyakorláskor.

Gyakorló magasság

A legtöbb trükk gyakorlását érdemes alacsonyabb kötélen kezdeni. Egyrészt mert kevésbé balesetveszélyes, másrészt mert kevésbé fárasztó a százhuszadik alkalommal is újra felmászni rá, ha csak térdmagasságban húzod ki a slackit, mintha rögtön a homlokod magasságába tennéd ki. A másik véglet sem kívánatos persze: ha túl alacsonyra teszed ki a köteled, előfordulhat, hogy pl. egy hasasnál azon kapod magad, hogy az orrod a földet éri… Gyakorláskor általánosságban elmondható, hogy törekedni kell a szélsőségek kerülésére.

trickline_02

Odafigyelés, koncentráció

Kapkodni soha nem érdemes, mert előrébb nem visz, csak közelebb a talajhoz. Lehetőség szerint kérd meg a slackis társaidat, hogy kézfogással segítsenek az elején, majd amikor már megérezted az egyensúlyt és a trükk végrehajtásához szükséges lendületet, megpróbálhatod egyedül is – de ekkor is legyen valaki a közeledben, aki figyel és vigyáz rád, esetleg el tud kapni, ha rosszul esel, stb.

Statikus és dinamikus trükkök

A slackline-ozás során ajánlott először a statikus trükköket elsajátítani, mert ezek stabilitást és erőnlétet adnak a dinamikus trükkök megfogásához. Feszesebb, rövidebb kötélen érdemes kezdeni az edzést, majd amikor már biztos a tartásod, akkor próbálkozz a hosszabb vagy lazább, jobban kilengő hevederekkel. Ha az alap statikus tartásokat elsajátítottad, eljött az idő, hogy szó szerint nekiugorj a dinamikus trükköknek. Itt is érdemes eleinte a lehető legalacsonyabban próbálkozni, de fontos a megfelelő kötélfeszesség beállítása (a megfelelő dinamika végett).

trickline_03

Trükkök továbbfejlesztése

Mindig alaposan gyakorolj be egy-egy trükköt, mielőtt magasabb szintre vinnéd azt! Ha elkezdtél egy trükköt, ne gondold meg magad félúton, vidd bátran végig, amíg csak tudod. Ne félj, mert nincs mitől! Ha viszont bizonytalankodsz, elveszíted a lendületed vagy megremeg a lábad, azzal többet ártasz, mint amennyit használsz. Ha nagyon ijesztőnek tűnik egy-egy lépés, még mindig kérhetsz segítséget.

Biztonságérzet

Egy rossz szivacs bármikor jól jöhet. Ha szivacs van alattad, az nem csak a testi épségedet védi, hanem biztonságérzetet is ad, csökkenti a kezdeti izgalmat, növeli az önbizalmadat – egyszóval magabiztosabbá tesz. Merész attrakciókat amúgy se vállalj be beton felett (legalábbis semmiképpen sem a gyakorlás fázisában), mindig gondolj az esés rizikójára, és azzal arányosan kockáztass.

Pihenés és fáradtság

Ha fáradt vagy, kimerült, hosszú napod volt, vagy bármi más okból úgy érzed, hogy fejben nem vagy a topon, inkább a már biztosan megtanult trükköket gyakorold és kombináld. Frissen, kipihenten aztán megint belevetheted magad új trükkök megtanulásába – hidd el, sokkal többre mész így, mintha makacsul és mindenáron, a tested jelzéseit figyelmen kívül hagyva szeretnéd erőltetni a fejlődést.

trickline_04